Cases

Cases

Her kan du læse en kort introduktion til hver af de 18 cases, du finder i bogen Cases til organisationsteori.

Vi er på vej indenfor de nærmeste uger med opfølgninger på flere af de beskrevne cases i bogen, så følg med her på siden.

 

Herunder følger to skematiske oversigter, den kan hjælpe dig som læser med at navigere i bogen.

I den første oversigt, Fra case til kapitel, viser vi hvilke temaer, de enkelte cases er skrevet til. I den anden oversigt, Fra kapitel til case, viser vi, hvilke cases der belyser temaerne i de forskellige kapitler i Organisationsteori: struktur, kultur, processer.

 

Fra case til kapitel

Henvisninger til kapitler og teori i Organisationsteori, Bakka & Fivelsdal, 2014

Fra kapitel til case

Henvisninger til kapitler og teori i Organisationsteori, Bakka & Fivelsdal, 2014

 

Oversigterne kan ses ved at trykke her

Cases fra organisationsteori

De fleste cases vil indeholde elementer fra både struktur, kultur og procesperspektiverne, og ofte er det refleksion og perspektivering, der giver anledning til at kunne glide mellem de tre synsvinkler.

Vi giver forslag til refleksion og læring, vinkler, teori og litteratur efter hver case.

Kort introduktion:

Afdelinger som IT,1 økonomi og HR/personale m.fl. er ofte beskrevet i organisationsteorien som støttefunktioner – eller stabsfunktioner – i en virksomhed. Det er funktioner, der inden for et særligt felt rådgiver og vejleder resten af forretningen. Særligt IT-funktionen har tendens til at blive adskilt fra resten af forretningsprocesserne. Denne case beskriver et eksempel på denne tendens, og hvordan en »fremmedgørelse« af en afgørende og grundlæggende enhed kan undgås. Definitionerne er vores egne, og casen er baseret på forfatternes egne erfaringer fra tidligere ansættelser.

Case 2: Klassens leder Kort introduktion:

En 7. klasse starter op efter sommerferien uden et fast lærerteam tilknyttet klassen. På trods af nogle fagligt velfungerende vikarer og en tilknyttet klasselærervikar har klassen ingen formel leder gennem længere tid, og klassen udvikler sin egen »ledelse«. De stærke drenge tager over, de styrer og tyranniserer klassen i det skjulte. Casen beskriver hvorfor ledelse – herunder klasse- og forældreledelse – er afgørende for trivsel, motivation og læring, og hvad der sker, når skoleledelsen mener, at de har dækket de værste huller ved at sætte et vikarteam på klassen.

Kort introduktion:

Når frivillige melder sig til bestyrelsesposter og andre hverv i foreninger og klubber, hviler et stort ansvar på deres skuldre. Foreninger er som udgangspunkt demokratisk ledede, men hvornår har en valgt bestyrelse kompetence til at smide folk ud af klubben, hvis de ikke overtræder vedtægterne? Hvordan forvalter man samarbejdet med lønnet personale og frivillige hjælpere? Hvorfor har medlemmerne så travlt med kritik, når de ikke selv ønsker at deltage i bestyrelsesarbejdet eller melder sig som frivillige til andre poster og opgaver? Casen beskriver uenigheder og udfordringer med frivilligt arbejde.

Kort introduktion:

Mellemlederen er presset ovenfra. Virksomheden har travlt, men er udfordret økonomisk i et konkurrencepræget marked, og der skal de næste måneder løbes endnu hurtigere for at nå målene. Mellemlederens medarbejdere føler sig pressede. De har arbejdet hårdt gennem længere tid, og en af dem har alvorlige symptomer på stress. Skal mellemlederen presse sine medarbejdere endnu mere eller beskytte dem og sige fra over sin egen leder? Og måske gå glip af sin årsbonus?

Kort introduktion:

Denne case handler om kursus- og konferencevirksomheden Hornstrup Kursuscenter nord for Vejle. Virksomheden lever af at levere gode kundeoplevelser gennem et særligt fokus på læring, kreative kursusfaciliteter og engagerede og nærværende medarbejdere. Det har båret frugt, men er til tider også svært. Det handler om kultur.

Kort introduktion:

Der lægges op til et trekantsdrama mellem topledelse, ledelse og managementkonsulenter. Hvem kan sole sig i at rådgive om den rette strategi? Managementkonsulenter anvendes i en lang række – ofte større – virksomheder som støtte til (top)ledelsen. Der hentes ekstra viden og ressourcer ind i form af kompetencer på områder som eksempelvis strategi, konceptudvikling, forhandlingsrådgivning og eksekvering af større projekter. Kompetencer, som virksomheden enten mangler, eller hvor tiden fra egne medarbejdere ikke kan frigives i en presset hverdag. I denne case sætter vi fokus på, hvad der sker, når managementkonsulenter bliver så integreret en del af virksomheden, at de kan påvirke ledelsen i flere retninger.

Kort introduktion:

I denne case sætter vi fokus på en finansiel virksomhed i Skandinavien. Hovedkontoret er placeret i Stockholm, hvor også ledelsen af centrale funktioner som IT, kunde- og brugersupport inden for det specifikke område er samlet. Geografisk sidder medarbejderne i disse funktioner lokalt placeret i Danmark og Sverige med reference til en leder i Sverige. Medarbejdernes jobfunktion og kompetencer i supportteamet kræver, at de er til stede lokalt for at opnå det fulde udbytte af synergien i teamet. Men hvordan fungerer en medarbejders hverdag, tilhørsforhold og kommunikation med kollegerne, når man arbejder som distancemedarbejder som den eneste i den danske afdeling? For hvor er min plads egentlig?

Kort introduktion:

DCasen er blevet til på basis af et interview med Charlotte, der gennem flere år arbejdede som social- og sundhedsassistent på et plejecenter på Sjælland. Ledelsen forsøgte konsekvent at presse skylden ned i organisationen, hver gang der skete fejl. Medarbejderne vogtede på hinanden, men ingen tog ansvaret.

Kort introduktion:

Casen om High Performance Teams tager udgangspunkt i modellen om Team Performance, der er udviklet af Allan Drexler, David Sibbet og Russ Forrester. Modellen viser de syv – oftest – nødvendige step, et team skal igennem for at kunne arbejde som et »High Performance Team«. Casen beskriver udfordringerne i at lede et team mod High Performance med en kort tidsfrist og ved anvendelse af en model.

Kort introduktion:

Marie Louise var ansat som salgskoordinator i en mindre ejerledet virksomhed, der producerede færdiglavede elementer til byggeindustrien. Som nyuddannet cand.merc. glædede hun sig til at starte på sin erhvervsmæssige karriere. Casen fortæller historien om, hvordan salgsdirektøren gjorde hende til syndebuk for en række fejlslagne operationer i markedet og inddrog Marie Louises kolleger i syndebuk-mentaliteten.

Kort introduktion:

Denne case handler om organisationers reaktion på en særlig type ledelse. Vi har sat fokus på Probana Business School, der fik markant medieomtale i efteråret 2016. Her kom det kom frem, at virksomheden blandt andet benyttede sig af ulovlige markedsføringsmetoder og satte medarbejderne under pres. Vi forholder os ikke til, hvorvidt det, Probana Business School har gjort, er rigtigt eller forkert, og vi giver heller ikke et udtømmende billede af Probana Business School eller organisationsopbygningen. Der har givetvis været mange tilfredse kursusdeltagere gennem systemet, hvilket vidner om en professionelt drevet forretningsmodel. Vi betragter udelukkende virksomhedens etiske handlinger, og hvordan vi tolker, at de kan have påvirket medarbejderne i denne sammenhæng. For hvad sker der, når en virksomheds ydre ikke hænger sammen med det indre? Når den virksomhed, man er ansat i, tilsyneladende repræsenterer et helt andet værdisæt, end man kunne forestille sig?

Kort introduktion:

I denne case tager vi organisationen med ud i naturen og tager med en leder og hendes team på 10 medarbejdere på teamudviklingstur til Bornholm. Lederen var i gang med at bygge en ny afdeling op i virksomheden, og samarbejdet skulle kickstartes med en række faglige og sociale aktiviteter. Afdelingen består af tre kvinder inkl. lederen selv, og resten er mænd. Men hvad sker der med teamet, med lederen og med kollegers indbyrdes roller, når en af medarbejderne pludselig melder sig helt ud af teamet?

Kort introduktion:

Denne case skildrer en kort periode i en integreret vuggestue- og børnehaveinstitution i Rudersdal Kommune. Det handler om at have fokus på sine kunder. I dette tilfælde er det børnene og deres forældre. Der kan drages paralleller til andre dele af det offentlige system, hvor kunderne er afhængige af en institutions omsorg eller pleje.

Kort introduktion:

Vi befinder os i en mellemstor virksomhed, der producerer tekstilprodukter. I den periode, som denne case omhandler, var branchen ramt af alvorlige afsætningsproblemer som følge af et teknisk gennembrud i en konkurrerende branche. Flere mindre virksomheder var allerede blevet nedlagt, mens man i de større virksomheder satsede store summer på omfattende rationaliseringsprojekter. Man havde også planer om teknisk rationalisering og nye produkter i denne virksomhed, men det var svært at skaffe risikovillig kapital.

Kort introduktion:

Behovet for udskiftning af ældre og usammenhængende patientsystemer blev en realitet i 2016, da sygehusene i Region Hovedstaden og Region Sjælland startede implementeringen af det nyt fælles IT-system, Sundhedsplatformen, til håndtering af patientoplysninger og vidensdeling. Beslutningen om at indføre det fælles IT-system Sundhedsplatformen på sygehusene i Region Hovedstaden og Region Sjælland har givet en række strukturelle udfordringer for både sundhedspersonale og patienter. Nye arbejdsgange og flere administrative opgaver til lægerne har indledningsvist kostet på både personale- og patientsiden. Regionerne har arbejdet professionelt med projektforløbet gennem flere år, men har også mødt modstand undervejs. I denne case har en læge og pårørende til en patient givet sit syn på det administrative sygehus.

Hovedcases om struktur, kultur og processer

De fleste cases vil indeholde elementer fra både struktur, kultur og procesperspektiverne, og ofte er det refleksion og perspektivering, der giver anledning til at kunne glide mellem de tre synsvinkler.

Vi giver forslag til refleksion og læring, vinkler, teori og litteratur efter hver case.

Kort introduktion:

Virksomheden e-conomic, der udbyder et online regnskabsprogram af samme navn, har på få år forandret et traditionelt softwaremarked for regnskabsprogrammer. I en regnskabstung og traditionel branche ændrede e-conomic salgsfokus fra produkt til service. Det krævede mange ledelsesmæssige ressourcer, der blev taget utraditionelle metoder i brug, og der blev afviklet medarbejdere undervejs i forandringsprocessen. Hvorfor e-conomic ændrede salgsfokus, og hvordan de gjorde, kan du læse mere om i denne case »Fra software til service«, der primært beskæftiger sig med forandringer, udfordringer og resultater i perioden fra 2008-2014. I denne case arbejder vi både med struktur, kultur og processer.

Kort introduktion:

Start af egen virksomhed, foden under eget bord. Mange drømmer om at være sin egen chef, skabe sin egen virksomhed og være herre over egen indtægt. Men det er sjældent tilstrækkeligt med den gode idé eller det gode produkt. Denne case giver indblik i de strukturelle og organisatoriske udfordringer, det kræver at starte og drive egen virksomhed. Hvor vigtige er eksempelvis ledelseskompetencer, når man principielt er enige om målet? Viteco er en IT-konsulentvirksomhed,3 der blev etableret af fire IT-fagligt stærke kolleger. Casen handler om samarbejde, udlicitering af en række opgaver helt fra starten, udfordringerne ved at finde de rette kompetencer, om at turde satse, samt kultur, struktur og processer, der er nødvendige for at få stablet en virksomhed på benene.

Kort introduktion:

En international virksomhed skal globaliseres. Men hvad er egentlig forskellen på at være international og global, og hvordan håndterer ledelsen dette – og flere andre udfordringer – rent organisatorisk? Udfordringerne står i kø, både strukturelt, kulturelt og procesmæssigt. Casen beskriver en række problemstillinger inden for generationsskifte, datterselskaber, modernisering og globalisering.

ORGANISATIONSTEORI.DK

 

Har du emner eller forslag til cases så kontakt gerne forfatterne.

 

Eller måske ønsker du selv at være med som casevirksomhed?

 

Find vores kontaktinformationer øverst i fanen 'Kontakt'.

© Copyright 2017. All Rights Reserved.